Case: KPN

KPN, het grootste telecom- en ict-concern van Nederland, behoeft eigenlijk geen introductie. PDC werkte al samen met zijn voorganger PTT. Dat KPN een omvangrijk en vooral veelzijdig bedrijf is, blijkt ook uit de uiteenlopende diensten en producten die PDC als preferred supplier aan KPN heeft geleverd.

Contentmanagement

Bij KPN.com, de veelbezochte en -geprezen website van KPN, waren we jaren kind aan huis. Tussen 2002 en 2017 leverde PDC een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit en continuïteit van de content. Hierdoor waren de contentmanagers van PDC uitstekend thuis in de gebruikte programmatuur, zoals de contentmanagementsystemen en programma's voor online shopping, project- en kennismanagement. PDC'ers zorgden voor deskundige en snel beschikbare 'extra handen en hoofden'. Bijvoorbeeld bij een upgrade van de site, de migratie naar een nieuw CMS of vervulden een interimrol.

Nieuwe structuur en bouw KPN.com grootzakelijk

Zo waren in 2015 PDC contentmanagers bij het zakelijk team van KPN.com betrokken bij het rationaliseren en optimaliseren van het domeinen dat gericht is op de grootzakelijke (LCE) markt.

E-commerce platform

De nieuwe online shop voor mobiele producten van KPN ging in 2016 live. Verschillende PDC'ers maakten sinds april 2015 deel uit van het scrumteam dat verantwoordelijk is voor de bouw hiervan.

De nieuwe online shop voor mobiele producten van KPN ging onlangs live. Verschillende PDC'ers maken sinds april 2015 deel uit van het scrumteam dat verantwoordelijk is voor de bouw hiervan.

Applicaties en rapportages: TopScorer

TopScorer was een incentiveprogramma voor de medewerkers van KPN dat liep van 2005 tot eind 2017. Met dit programma konden medewerkers van KPN als ambassadeur voor het bedrijf optreden door KPN-producten te verkopen of door 'leads' aan te leveren die tot een verkoop van een KPN-product konden leiden. Ze ontvingen daarvoor een beloning in de vorm van punten waarmee zij aankopen konden doen in een online webshop. De medewerker kon de punten ook in geld uit laten keren.

PDC verzorgde in dit project de online rapportage. Hiertoe organiseerde PDC de registratie van personeelsgegevens, verkoopgegevens, gescoorde punten en bestellingen in de webshop, zodat alle betrokken partijen steeds over een juiste en actuele stand van zaken beschikten.

Toptaken / faq's

Het verhogen van de klanttevredenheid door het verbeteren van de veelgestelde vragen (faq's) was in 2012 aangewezen als één van de zogenaamde 'toptaken' voor KPN Online. Toptaak nummer 1 was het beter vindbaar maken van informatie en uitleg over facturen. De verwachting was hierbij dat de telefoontjes naar de klantenservice van KPN zouden afnemen als bezoekers via de site beter geholpen werden. PDC speelde een belangrijke rol binnen het multidisciplinaire team dat zich met deze toptaak bezighield.

Webportals

KPN heeft regelmatig behoefte aan portals die buiten de omgeving van kpn.com gebouwd en beheerd worden omdat ze vanwege hun speciale karakter niet binnen het format van kpn.com passen. Voorbeelden hiervan zijn actiematige sites of migratieportals. Uiteraard werden deze portals vormgegeven in de huisstijl van KPN.

Cookies op kpn.com

Eind 2012 werd PDC gevraagd om mee te werken aan het plan om de website te laten voldoen aan de aangescherpte eisen van de Telecommunicatiewet. PDC heeft hierin een grote rol gespeeld met de analyse en implementatie van cookievrije oplossingen voor webtools op de website. Ook heeft PDC geholpen bij het maken van alternatieve teksten op plaatsen waar cookies niet getoond mogen worden. Deze teksten informeren de bezoeker over waarom een bepaalde functionaliteit niet werkt en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid om de cookies alsnog te accepteren. Denk hierbij aan buttons voor social media of YouTube-filmpjes.

E-nieuwsbrieven

Sinds 2001 was PDC betrokken bij de realisatie en verzending van diverse online nieuwsbrieven van KPN. In 2010 vervulde PDC een voortrekkersrol bij de opzet van een geautomatiseerd synchronisatietraject tussen de eigen database en een interne database bij KPN. Daarbij bleef ook het uitwisselingsproces met MijnKPN gehandhaafd. PDC verzorgde ook de verwerking van afmeldingen op de nieuwsbrieven en leverde daarbij dagelijks een complete datadump aan KPN en overige betrokken partijen.