Case: KPN

KPN, het grootste telecom- en ict-concern van Nederland, behoeft eigenlijk geen introductie. PDC werkte al samen met zijn voorganger PTT. Dat KPN een omvangrijk bedrijf is, blijkt ook uit de uiteenlopende diensten en producten die PDC als preferred supplier aan KPN levert.

Contentmanagement

Bij KPN Online  - de teams die werken aan de veelbezochte website van KPN - zijn we al jaren kind aan huis. Al sinds 2002 levert PDC een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit en continuïteit van de content. Hierdoor zijn de contentmanagers van PDC uitstekend thuis in de gebruikte programmatuur, zoals de contentmanagementsystemen en programma's voor online shopping en kennismanagement. PDC'ers zorgen voor deskundige en snel beschikbare 'extra handen' bij bijvoorbeeld een upgrade van de site of kunnen een interimrol vervullen. 

Migratie naar een nieuw CMS en nieuwe site-formule

Mede door de aanwezige kennis en ervaring bij KPN Online speelde PDC in 2012 en 2013 een belangrijke rol bij de migratie naar een nieuw contentmanagementsysteem en een nieuwe site-formule. In dat kader zorgde PDC er ook voor dat de dagelijkse operatie draaiend werd gehouden met de inzet van deskundige en schaalbare contentmanagementcapaciteit.

Cookies op kpn.com

In november 2012 is PDC gevraagd om mee te werken aan het plan om de website te laten voldoen aan de aangescherpte eisen van de Telecommunicatiewet. PDC heeft hierin een grote rol gespeeld met de analyse en implementatie van cookievrije oplossingen voor webtools op de website. Ook heeft PDC geholpen bij het maken van alternatieve teksten op plaatsen waar cookies niet getoond mogen worden. Deze teksten informeren de bezoeker over waarom een bepaalde functionaliteit niet werkt en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid om de cookies alsnog te accepteren. Denk hierbij aan buttons voor social media of YouTube-filmpjes.

Toptaken / faq's

Het verhogen van de klanttevredenheid door het verbeteren van de veelgestelde vragen (faq's) was in 2012 aangewezen als één van de zogenaamde 'toptaken' voor KPN Online. Toptaak nummer 1 was het beter vindbaar maken van informatie en uitleg over facturen. De verwachting was hierbij dat de telefoontjes naar de klantenservice van KPN zouden afnemen als bezoekers via de site beter geholpen werden. PDC speelde een belangrijke rol binnen het multidisciplinaire team dat zich met deze toptaak bezighield.

E-nieuwsbrieven

Sinds 2001 is PDC betrokken bij de realisatie en verzending van diverse online nieuwsbrieven van KPN. Sinds medio 2010 heeft PDC een voortrekkersrol bij de opzet van een geautomatiseerd synchronisatietraject tussen de eigen database en een interne database bij KPN. Daarbij blijft ook het uitwisselingsproces met MijnKPN gehandhaafd. PDC verzorgt nog steeds de verwerking van afmeldingen op de nieuwsbrieven en levert daarbij dagelijks een complete datadump aan KPN en overige betrokken partijen.

Applicaties en rapportages: TopScorer

TopScorer is een incentiveprogramma voor de medewerkers van KPN. Met dit programma kunnen medewerkers van KPN als ambassadeur voor het bedrijf optreden door KPN-producten te verkopen of door 'leads' aan te leveren die tot een verkoop van een KPN-product kunnen leiden. Ze ontvangen daarvoor een beloning in de vorm van punten waarmee zij aankopen kunnen doen in een online webshop. De medewerker kan de punten in ook geld uit laten keren. PDC verzorgt in dit project de online rapportage. Hiertoe organiseert PDC de registratie van personeelsgegevens, verkoopgegevens, gescoorde punten en bestellingen in de webshop, zodat alle betrokken partijen steeds over een juiste en actuele stand van zaken beschikken.

Webportals

KPN heeft regelmatig behoefte aan portals die buiten de omgeving van kpn.com gebouwd en beheerd worden omdat ze vanwege hun speciale karakter niet binnen het format van kpn.com passen. Voorbeelden hiervan zijn actiematige sites of migratieportals. Uiteraard zijn deze portals vormgegeven in de huisstijl van KPN.

Medio april 2009 bijvoorbeeld, realiseerde PDC een beknopte nieuwe website voor Business Mobile Solutions. Dit onderdeel van KPN richt zich op 'bedrijfskritische communicatie', zoals bijvoorbeeld portofoons en mobilofoons onder andere de industrie, beveiliging en de haven. Naast deze site bouwde PDC nog een aantal subsites voor andere producten van BMS, zoals TomTom Work en Marifonie. Inmiddels is de site flink uitgegroeid en uitgebreid met de mogelijkheid om direct online portofoons, mobilofoons en bijbehorende accessoires te bestellen.