Mobiele online sales van KPN voortaan via nieuwe shop

14 januari 2016

 

De nieuwe online shop voor mobiele producten van KPN ging onlangs live. Verschillende PDC'ers maken sinds april 2015 deel uit van het scrumteam dat verantwoordelijk is voor de bouw hiervan.

Volledig aangepast

Inhoudelijk lijkt de website veel op de oude mobiele shop van KPN, maar aan de achterkant is alles aangepakt. De content van oude shop is volledig aangepast en verhuisd naar een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Via shop.kpn.com kun je nu voor veel van je mobiele wensen terecht; van de nieuwe iPhone 6s tot een bijpassende smartwatch. PDC'ers zijn betrokken bij de bouw, het migreren van content en het testen van nieuwe functionaliteiten voor de nieuwe shop. Tegelijkertijd ondersteunt PDC veel in de dagelijkse marketingwerkzaamheden, onder andere bij de introductie van nieuwe toestellen en het SEO-gericht schrijven van websitecontent en mailings.

Verschillende doelgroepen

De shop is in het nieuwe CMS klaar voor de toekomst. Het CMS kan goed omgaan met de verschillende doelgroepen waarin de klanten van KPN zijn ingedeeld. Zo geeft KPN extra voordelen voor al bestaande klanten. Heeft een klant bijvoorbeeld al internet, dan krijgt deze korting als hij ook een mobiel abonnement afsluit. De prijzen worden in de shop meteen doorberekend, zodat de klant ook meteen op de hoogte is van zijn voordelen.

Scrumteam

Het developmentteam dat verantwoordelijk is voor de bouw van de nieuwe KPN-shop werkt volgens de Agile scrum methodiek. Dit betekent dat de verschillende opdrachten die nodig zijn voor een goede werking van de shop, in korte perioden, zogenaamde sprints,  worden opgedeeld.  Deze sprints worden 1 voor 1 opgepakt. Na iedere sprint wordt een demo van de opgeleverde functionaliteiten gegeven en na succesvolle tests van de functionaliteit wordt de sprint afgesloten. Een nieuwe sprint wordt vervolgens samengesteld volgens de learnings van voorgaande sprints, waardoor je dus iedere sprint een betrouwbare planning kunt afgeven en deadlines makkelijker worden gehaald. Omdat het hele team verantwoordelijk is voor het succes, is er een grote betrokkenheid van de teamleden en een beter overzicht op het project.