Dillema campagne op www.euh.nu

12 mei 2009

 

Denk even mee over Europa!" Dit is de achterliggende gedachte van de Dilemma-campagne, een project van de Permanente Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Den Haag. PDC leverde een inhoudelijke bijdrage aan het totstandkomen van deze campagne. Voor de website www.euh.nu heeft PDC bovendien de teksten geleverd. Ook werkte PDC mee aan de opbouw van de website.

Aan de hand van ludieke cartoons en argumenten kaart de campagne dilemma's aan waarmee Nederlanders en de Europese Unie dagelijks worden geconfronteerd. Op 5 mei ging de dilemma-campagne van start met de publicatie van een cartoon in 'Metro' en het lanceren van de website.

De campagne heeft tot doel heeft de dilemma's waarmee de Europese Unie te maken heeft voor een breed publiek te verduidelijken. Hiermee sluit de campagne goed aan bij PDC's doelstellingen, zoals het toegankelijk maken van relevante informatie voor een gevarieerde doelgroep. Ook past de campagne naadloos binnen de lopende PDC-activiteiten voor 'Europa', zoals de websites 'Europa NU' en 'Heel Europa'.

Consumentenrechtenbescherming is het eerste thema van de dilemma-campagne. Het doel van de campagne is om binnen deze thema's in te spelen op de belevingswereld van de Nederlanders. Op deze manier raken zij makkelijker betrokken bij het debat over Europa. Kiezen Nederlanders bijvoorbeeld voor "hokken" of voor "dokken" waar het gaat om diervriendelijke industrie?

Op 4 juni 2009 zijn de Europese verkiezingen en bepalen de Nederlanders wie hen in Europa zal vertegenwoordigen. Het is daarom belangrijk dat duidelijk is over welke zaken 'Brussel' beslist. In het najaar zullen andere thema's, waaronder 'Klimaat, energie, en milieu' en 'Concurrentiekracht en groei', centraal komen te staan.