PDC helpt KPN met implementeren cookiewetgeving

6 februari 2013

 

PDC is de afgelopen maanden betrokken geweest bij het implementeren van de nieuwe cookiewetgeving op KPN.com. KPN werkt al sinds de invoering van de nieuwe Telecommunicatiewet, die sinds 5 juni 2012 van kracht is, aan een klantvriendelijke en werkbare oplossing om aan deze wetgeving te voldoen. De Telecommunicatiewet gaat ervan uit dat een cookie wordt geplaatst om surfgedrag te volgen, en hiermee dus persoonsgegevens worden verzameld. Voor dit laatste moet de bezoeker van een website zelf expliciet toestemming geven.

Voor een groot telecombedrijf als KPN betekende dit dat van alle pagina's van KPN.com een analyse moest worden gemaakt van webtools die cookies gebruiken. In de analyse werden de functionele cookies gescheiden van de niet-functionele cookies en werden er oplossingen bedacht voor zogenaamde 'third-partycookies'. PDC heeft hierin een grote rol gespeeld door de analyse te verzorgen en de cookievrije oplossingen voor webtools op de website te Implementeren

Ook heeft PDC geholpen bij de ontwikkeling van alternatieve teksten op plekken waar cookies niet getoond mogen worden. Deze teksten informeren de klant over waarom een bepaalde functionaliteit niet werkt en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om de cookies alsnog te accepteren. Denk hierbij aan buttons voor social media of YouTubefilmpjes.

PDC is door haar jarenlange bijdrage aan diverse teams die KPN.com mogelijk maken, zeer goed op de hoogte van de techniek en mogelijkheden bij KPN.com. Mede daarom is PDC gevraagd om mee te werken aan het plan om de website te laten voldoen aan de eisen van de Telecommunicatiewet.

Lees meer over de activiteiten van PDC voor KPN in de case.